Höstkänning och myrmark

Trots att det fortfarande är ljust vid 19-tiden och solen går upp ganska tidigt var det definitivt höstkänsla i luften den här helgen. Och trots sommarens torka var det blött i markerna. Så här långt söderut är det fascinerande att se så ”fjällika” myrmarker. Lugn vandring i skog och myr, med lätt packning. Min nya Snugpak på 30 l fungerar utmärkt. Även vedköket från Vargo och titankärlet BOT 900 är perfekta att laga mat på.

2018-09-15 13.21.012018-09-15 13.33.222018-09-15 13.36.322018-09-15 14.56.422018-09-15 15.36.382018-09-15 15.40.572018-09-15 18.00.132018-09-15 18.42.412018-09-15 18.47.282018-09-16 07.40.19

 

 

Annonser

Tupplur vid Nissaström

Gammal skog, strida forsar och rikt fågelliv gör Nissaströms naturreservat till en av pärlorna i Halland. Denna söndag var det duggregn i luften, men behaglig temperatur. Perfekt för en kort vandring och en tupplur i hängmattan under tarpen.

2018-08-19 15.56.082018-08-19 15.57.102018-08-19 13.47.132018-08-19 15.31.272018-08-19 15.54.042018-08-19 12.34.24

Följer man den blå promenadslingan kommer man till en ambitiös lägerplats med tre vindskydd, eldstad och toalett.

I slutet av 1800-talet anlades Nissaströms bruk där man tillverkade trämassa och papp ända fram till 70-talet. Forsarna är kvar, men bruket är numera borta.

Kuperad hetta i Kullaberg

En kuperad kustvandring i Kullabergs dramatiska natur. Fick dessvärre avbrytas efter en liten olycka med huvudskada. Tur att första hjälpen-kittet var med – med hjälp av det lyckades jag stoppa blodflödet tills jag kom in på aktuen och fick limmat ihop såret… Men fram till dess var det en mycket vacker (men varm) vandringstur.

2018-07-11 14.46.092018-07-11 15.38.16-12018-07-11 15.23.012018-07-11 15.22.552018-08-02 19.06.252018-07-11 16.23.53

Svemester i Jämtlandsfjällen

Familjen blev lyckliga vinnare i STF:s sommartävling ”svemester”! Vi vann en tredagars fjällvistelse Storulvån/Sylarna och allt dokumenterades på Instagram. Fantastisk upplevelse!

Dag 1

Anlände med nattåget till Duved och tog buss till Storulvån. Där åt vi frukost och packade lunchpåsar med goda mackor, kaffe/choklad och en mäktig chokladkakebit, samt en påse jägarsnus. Solen strålade och vi gick i shorts och t-shirt mot Sylarna.

2018-07-02 10.46.17-22018-07-02 11.01.382018-07-02 11.38.252018-07-02 12.55.19

Eftersom det var första gången barnen gick så långt med ryggsäck tog vi det lugnt och nådde Sylarna framåt eftermiddagen. Dalen badade i solljus och att sitta med en öl på terassen och titta ut över de snöklädda topparna var balsam för själen.

2018-07-02 15.19.222018-07-02 16.05.312018-07-02 20.12.33

Dag 2

Tjock dimma, och betydligt kallare idag. Vår guide, Joakim, som skulle ta oss med till Storsylen samlade oss kl 9 utanför stationen och vi började gå. Ganska snart åkte mössa och handskar på, liksom regnjackorna. Dimman lättade inte utan det blev kallare och regnigare (+4°C). Efter halva vägen tog Joakim det kloka beslutet att vi skulle bryta försöket och gå ner igen.2018-07-03 10.40.492018-07-03 10.04.09

När vi kom ner och hade ätit vår lunch började det dock klarna upp och solen stack fram. En annan deltagare i gruppen var sugen på att försöka bestiga toppen igen, och hans fru ville hellre ta en tur längs Sylävlen och det var barnen också sugna på. Så vi delade upp oss, och snörade på oss våra trailrunningskor igen. Med förstärkningsplagg, mössa, vatten och lite snacks började vi löpa uppför berget.

2018-07-03 13.35.27

Uppstigningen tog oss 1h30min och vi blev belönade vi fin utsikt över både Norge och Sverige.

2018-07-03 14.19.442018-07-03 14.35.37

På nervägen åkte vi kana på snöfälten och kunde dra på ner mot dalen, så det tog oss 1h blankt. Strax innan kl 16 var vi nere vid stationen igen och då hade barnen precis kommit tillbaka från sin soliga tur i dalen. Och de hade dessutom sett ren.

2018-07-03 14.50.43

Dag 3

Efter frukost var det dags att vandra tillbaka till Storulvån. Även denna dag började det med tjock dimma, men den brände bort efter någon timma eller två.

2018-07-04 09.44.24

Det var lättare att vandra tillbaka, eftersom vi hade mer nedförsbacke mot Storulvån. Vi rastade och åt lunch vid Spåime.

2018-07-04 14.05.222018-07-04 11.26.12

Väl framme vid Storulvån tog vi svalkade att dricka mot solväggen innan en fantastisk middag bestående av röding, potatis och rotfrukter. Givetvis en generös efterrätt på solterassen efteråt.

2018-07-04 19.51.50

Tack STF för att vi fick denna chansen – jag ser redan fram emot nästa äventyr. Kolla in min uppdaterade packlista förresten!

Bukhansan National Park (Korea)

Efter två tunnelbanor och buss 704 från Gupabai Station (6 hållplatser till Bukhansan Fortress 북한산성) nådde jag nationalparken Bukhansan. Solen hade redan börjat värma och jag var väl förberedd med 2 liter vatten, några bananer och en proteinbar i min trailrunningväst. Längs med gatan upp mot insteget låg friluftsbutikerna tätt packade, så om man saknade något i kläd- eller skoväg var det bara att komplettera… Haglöfs och Fjällräven trängdes med Northface, Arc’teryx och asiatiska motsvarigheter och en hel del budgetutrustning som stod tätt packat och uppställt på bord längs trottoaren.

2018-05-28 09.52.44.jpg
Ett av de traditionellt byggda husen i parken.

Stigarna i parken är väl utmärkta och lätt att följa. Men det är brant och smalt på sina ställen. Jag hade tydligen väldig tur, eftersom det var så få ute i parken denna dag. Högsäsongen har inte dragit igång ännu – det kan tydligen vara långa köer längs stigarna upp till den mest populära toppen Baegundae Peak. Jag kunde snabbvandra obehindrat hela vägen upp.

2018-05-28 12.41.20.jpg

Först besteg jag Wonhyobong Peak (ca 600 höjdmeter) och fick vidunderlig utsikt. Häftigt att se det gamla fortets mur som löper parallellt med stigen sista biten upp på toppen.

2018-05-28 10.18.39.jpg
Muren som en del av den gamla befästningen.

Efter en kort paus vände jag tillbaka ner ca 2 km och svängde sedan in på en ny stig som ledde upp till Baegundae Peak (836 höjdmeter). Sista biten var riktigt brant, och det var tur det fanns ledstänger uppför den branta släta klippan gjorde klättringen till en utmaning. Därför var det roligt att se att en hel del äldre, men spänstiga, personer tog sig upp där trots den fysiska utmaningen.

2018-05-28 11.36.54
På toppen vajar flaggan stolt. Del av Seouls sprawl i bakgrunden.
2018-05-28 09.45.29
Skugga och kallt vatten att svalka huvudet med.

Längs med stigarna finns även små tempel och örtagårdar som bidrar till helhetsupplevelsen. Trots att många nyttjar parken hålls parken väldigt fin. Jag brukar plocka skräp om jag ser något när jag är ute och vandrar och det var inte många godispapper jag fick ihop idag!

2018-05-28 11.37.47.jpg

När jag kom tillbaka var vattnet slut och solen stekte. Avslutade med en typisk koreansk måltid där vegetariska rätter bärs in på en väldig massa tallrikar. Fantastiskt gott och en bra avslutning på dagens äventyr.

2018-05-28 13.02.27.jpg
Rispaket svept i lotusblad, soppa och åtta smårätter.

Terränglöppning längs Hallandsleden – 85 km

En liten idé föddes för några månader sedan: hur långt kan man springa med lätt utrustning under en helg? Kan man dra ett maraton per dag, i terräng, med packning?

Vi måttade ut en lagom sträcka: Hallandsleden mellan Simlångsdalen och norrut till Ästa i Åkulla-området landade på lite drygt 85 km. Nu blev det ju inte en hel helg, eftersom fredag kväll och lördag förmiddag gick åt att placera ut bil vid slutpunkten och sedan köra tillbaka ner till Simlångsdalen. Starten gick exakt 12:00 (se filmen för ett sjukt osynkat startögonblick!)

2018-05-05 19.38.30.jpg
Mot slutet av dag 1 – Frodeparken.

Vi hade som ambition att springa 50 min, vila i 10 min och käka och stretcha lite, sedan 50 min löpning till, etc. Detta för att kunna hålla alla 85 kilometrarna. Det var den första utmaningen: att hålla igen när man känner sig fräsch. Men det visade sig vara en bra strategi. Vi tog en ganska lång lunchpaus också. Detta berodde på att vedköket (enmanskök från Vargo) tog lite tid på sig att koka upp vatten till tre personer. Nästa gång ska vi ta med ett extra.

2018-05-05 06.41.09
Vargo-köket (hängmatta och tarp i bakgrunden).

Löpningen var helt underbar. Vi kunde inte haft bättre väderförutsättningar. Solsken, 17-19 grader varmt, men ändå har inte myggen kommit ännu, vilket gjorde övernattningarna mycket behagliga. Hängmatta med tarp fungerar strålande, och väger inte särskilt mycket.

Dag två kom vi igång i hyfsad tid. Återigen var matlagningen det som tog tid. Vi kom iväg strax efter 9:10 och begav oss norrut. Eftersom vardagen började tränga sig på, tog vi några genvägar så att vi skulle komma hem i någorlunda tid. Det visade sig vara bra, för vi landade på 86 km när vi väl kom fram till Ästad.

2018-05-06 09.18.34
Taggade inför dag 2!

Lunchen dag 2 löste vi genom att fråga en vänlig dam som satt i sin trädgård om vi kunde få koka upp 1,5 l vatten. Hon gjorde det så gärna åt oss, så vi sparade in lite tid där.

Andra dagen var det ännu varmare, uppåt 20 grader minst, och vi fick dricka mycket. I de här trakterna finns det gott om landsortskyrkor, med gott vatten på kyrkogårdarna. Perfekt att fylla upp vattenflaskorna med. När vi inte hade tillgång till civilisation använde vi ett bärbart vattenfilter som man kopplar på en liten vätskeblåsa och sedan pressar igenom vatten från en bäck eller liknande. (Dessutom kokade vi det filtrerade vattnet och använde till matlagning.)

Stelheten i kroppen gjorde att det blev svårare och svårare att kicka igång kroppen efter varje paus. Så till slut köttade vi bara på. Det är alltid sista 2-3 milen som är mentalt påfrestande. Men ju fler gånger man gör den erfarenheten, desto mer robust blir man i psyket. Och känslan när vi sprang in vid mål och såg bilen var fantastisk.

2018-05-06 13.50.09.jpg

Det handlar mycket om det mentala. Att springa 86 km med packning på ryggen i skogsterräng är en utmaning, främst för psyket.

Utrustningslistan för äventyret finns här:

Några highlights från turen:

Utrustningstest – Fastpacking med övernattning

Gav mig ut och trimmade in utrustningen inför vårens och sommarens långturer. Lärdomar:

  • Ultimate Directions Fastpack 35 literssäck räcker gott och väl.
  • Ryggsäcken fungerar mycket bra att springa med, mycket på grund av de praktiska västfickorna på framsidan som gör att packningen fördelar vikten bra på överkroppen.
  • Om man tar ut ryggplattan sparar man vikt, och får ytterligare ett fack där man kan vika ihop ett 3/4 uppblåsbart liggunderlag.
  • Basvikt 4,2 kg är behagligt att löpa med.
  • Genom att ha med en tom och urdiskad påse frystorkat har man ett bra tillagningskärl för egna havregryn (så sparar man disk och kan koka kaffe direkt efter gröten på morgonen).
  • Även om mina Trailtalon är lätta och sköna att springa i, blir de plaskblöta. De torkar i och för sig fort igen, men jag funderar ändå på om inte lite vattentåligare skor är att föredra…
  • Fastpacking är magnifikt!