Mt. Arapiles, Victoria (Australien)

Torsdag

Efter föreläsningarna på torsdagen var jag inblandad i en bilolycka på South Tce. Grönt för mig och rött för en kille som trots detta ville hinna över korsningen. Gasen i botten resulterade i att han klippte mig i 70 knyck. Kofångaren tog höger vad och min hjälm och axel krossade hans vindruta. Jag studsade över taket och ner på asfalten. Min cykel flög 20 m nästan in på andra körbanan. Jag kravlade mig av gatan och svarade på frågor. Två vittnen gav mig sitt namn och telefonnummer, medans en tredje person ringde ambulansen. Ambulansföraren frågade hur det var med mig och jag sa att det inte behövdes någon vård, men när han fick se vindrutan och min knäckta hjälm kom han och hans kollega med bår och stödkrage och jag fick åka till RAH för röntgen, stelkrampspruta och blodprov. Andrew kom upp och vi tog en taxi hem efter jag var färdig. Taxichauffören hade hört om min olycka på radion!

Väl hemma packade jag blixtsnabbt. Haltade ut till vår bil och vi åkte och handlade. Jag satt på bilen utanför och väntade. Mådde lite halvdåligt, men köpte starka Merysyndol painkillers som jag levde på hela helgen. Sedan körde vi 6 timmar till Mt Arapiles i Victoria. Vi blev stoppade av polisen för en random breath test. Klarade oss förstås, men vi blev tillsagda att byta framlykta. Vi gjorde ett ärligt försök, men det fanns inga lyktor på bensinstationen, så vi åkte på krångliga småvägar runt poliskontrollen och fortsatte sedan mot Victoria. Slog läger på en campingplats vid Arapiles fot.

Fredag

Vaknade vid 10-tiden på fredagen och lagade god frukost. Klättrade en double pitch (två replängder) grad 9. Såg en stor fet ödla, och två vilda kängurur. Ont i benen efter olyckan så jag stönade nästan hela tiden.
Körde en sväng till Natimuk och köpte lite slingor, karbiner och quickdraws på eftermiddagen.

Lördag

Tidig uppstigning och snabb frukost på lördagen. Vi klättrade en 170 meters vägg (Syrinx) med 6 belaystations. Wojtek såg en Redback och Andrew hittade ett par gamla trosor på tredje belaystationen! Tog 7½ timme och när vi kom upp till sista stationen mörknade det snabbt. Vi gick nerför the Central Gully med ficklampor. Drack sedan öl och whisky som vi gjort oss väl förtjänta av utanför tälten vid lägret.

Söndag

Söndagen inleddes med en double pitch grad 13 med överhäng. Såå härligt. Vi firade ner från två bultar med dubbelrep (50 m). Sedan klättrade vi Agamemnon, en chimney singlepitch 10. Jag dyrkade upp Valianten med min Leatherman när jag skulle hämta snacks. Andrew körde ner handen i en bikupa och blev stucken på handen. Han firade ner sig kvickt och la ner klättringen för dagen. Jag gjorde leden och städade upp kilar och friends. Sedan firade vi återigen nerför med dubbelrep 50 m. Vi packade ihop våra grejor och körde hemåt framåt eftermiddagen.

Kommentera

