Höglekardalen

7 augusti

Far och jag körde de 85 milen upp till Höglekardalen från Göteborg. Strålande sol och varmt. Rastade tre gånger innan vi nådde Farmor och Farfars stuga. Maten stod på bordet.

8 augusti

Regn under natten, men uppehåll på morgonen. Tre generationer vandrare gav sig av mot Drommen på morgonen.

Tre generationer vandrare

Då vi nått toppen av skidbacken kom vi på att vi glömt kaffet. I det sällskapet klarar man sig inte utan kaffe under dagen så det var bara för mig att vandra ner och låta de två äldre generationerna fortsätta uppåt så länge. Kom tillbaka och hämtade burken. Meningen var att jag skulle hinna upp längs leden upp till Dromtoppen (1140 möh). Det visade sig att de två äldre herrarna gått för långt till höger och vandrat av leden och istället gått rakt upp i Dromskåran.

Dromskåran

Jag tog vinterleden runt och upp på toppen bortanför skåran. Därefter tog jag vanliga leden ner ända till stugan (620 möh) igen för att se om det hade hänt något, och sa hej till Farmor igen. Jag höll ett bra tempo och kände av knäna på slutet. Till slut hade tydligen pappa mobiltäckning så vi fick kontakt. Det visade sig att de precis klättrat ur skåran och var på väg mot toppen. Inte illa av en 60-åring och en 80-åring. Jag rådde dem att ta vinterleden tillbaka och mötte dem halvvägs (på ca 850 möh).

På väg hem från Dromsskåran

Vi tog smörgås och det värdefulla kaffet och begav oss nedåt stugan igen. Tog en öl på terrassen innan middag och bastu. Imorgon ska vi ge oss ut och leta efter en gammal samisk kultplats som kallas Jerusalemgrottan.

9 augusti

Jakten på en samisk kultplats: den mytomspunna Jerusalemgrottan. Pappa och jag fick skjuts av Farfar till Fjällpensionatet där vi tog oss mot Storfallet.

Storfallets nedre del

Varmt och en hel del mygg så här i låglandet. Efter Storfallet gick vi till Mannemyrtjärn och vek av österut. Kaffepaus vid en tjärn, sedan styrde vi upp mot kalfjället för att få lite svalka och slippa myggen.

Kaffepaus vid tjärn
På jakt efter samisk kultplats

Vi hittade en fin lägerplats vid en jokk där vi lagade mat och tog skydd undan kvällsskuren i tältet. Imorgon bär det av mot Grottjärn som vi skymtar nere i dalen.

Myggfri tältplats strax ovanför trädgränsen
Bibliskt sken över Grottjärn och Jerusalemgrottan

10 augusti

Tältplatsen bjöd på gigantiska färska hjortron till morgongröten! Tog sikte mot Grottjärn och Jerusalemgrottan nedanför trädgränsen. Mycket klättring nedför och vi såg björnspillning. I stenskravlet hittade vi till slut grottan. Tjugo meter in i berget och 10 meter nedåt. Kallt och mörkt.

Jerusalemgrottans mynning

Vi kokade kaffe (utanför!) innan vi vände tillbaka, upp på fjället. Nådde vindkraftverket på Bydalens topp och sedan ner till Hovdet och stugan.
Obligatoriska kaffepausen för två troglodyter

Bastade och drack whisky i solskenet. Badade i älven, sedan blev vi bjudna på Jämtländsk middag på stationen av Farmor och Farfar!