Heysen Trail, SA (Australien)

Biluthyrningen tabbade sig. Ca 2 timmar sena kom vi iväg. Det hällregnade och givetvis gick vindrutetorkarna sönder. Andrew och Niclas försökte laga dem med lite ståltråd, men det höll bara 1 km. En vindrutetorkare var lös, så Andrew använde den från passagerarsätet manuellt. Vi ringde uthyrningen från en mack och väntade i regnet på nästa bil. Ytterligare en timme sena kom vi iväg. Vi körde fel lite grann och gjorde en hel del u-svängar. När vi äntligen kom fram till Hallet mötte vi resten av gänget. Genomblöta, frusna och arga med blöt karta. Jag kunde nästan inte hålla mig för skratt. Men vi höll god min och gick en och en halv timma. Sedan började det mörkna och jag, Ola och Andrew rekade lägerplats. Den enda platsen som var acceptabel låg farligt nära en liten creek, men vi tog chansen.

Landskapet var precis som norra England med gröna kullar, och ganska brant. Nu låg dimman tät och det ösregnade. Jag och Ola slet med mitt tält och fick upp det hyfsat fort. Tur att jag har satt upp det några gånger vid det här laget! De andra gjorde ett bra jobb också. Medan vi satte upp tältet stod Olas Trangia och puttrade risotto som var gott att slänga i sig innan vi flydde in i tältet. Många av de mer ovana struntade i middagen, vilket ju kan vara ödesdigert…

På morgonen beslöt sig alla utom jag, Ola, Andrew, Sarah och Lars för att vända tillbaka och åka hem. Vi fem stannade kvar och efter lite uppdelning av bränsle så gav vår grupp sig av till fots. Det var tur att jag var ihärdig när jag tyckte att vi skulle ha matlag istället för gemensam mat då vi planerade (tack till svenska militärtjänsten). Vi fem blev rikligt belönade då det slutade regna och solen stack fram genom molnen som skingrades. Vi nådde Mt Bryan (som mer var en kulle egentligen!) på 936 m. Det blåste nåt otroligt så när vinden högg tag i säcken fick man korrigera stegen för att inte ramla. Vi stötte också på ett gammalt fårhus murat med flaskor i cementen! Efter ett tag nådde vi vägen nere i dalen och traskade längs den ända fram till det övergivna skolhuset som vi skulle slagit läger i natten innan om planeringen funkat. Vi hängde upp våra grejor och åt lunch. Sedan gick vi utan säckarna på en eftermiddagstur upp i det kulliga landskapet. Vi såg papegojor, kängurur och underbar natur. Sedan gick vi tillbaka och började samla ihop lite ved till eldstaden. Utanför blåste det fortfarande en hel del, så det var riktigt mysigt att sitta i det gamla skolhuset. Jag tog på mig underställ, stickad tröja och fleece och tog med mig liggunderlag och whisky ut och la mig för att titta på stjärnorna och jag låg där och tittade säkert 1 timme. Gud vad skönt det var! När jag väl kom in hade de andra fått upp en bra temperatur vid brasan och vi rostade marshmallows. Vi pratade om Trailwalker-tävlingen en stund, och om Tintin! Jag försökte komma på alla album, men jag tror inte jag kom upp i alla 23 tyvärr. Sedan gick vi och la oss.

Söndagen var solig och varm och vi lagade pannkakor och havregrynsgröt till frukost. Efter att ha packat i ordning allt gav vi oss tillbaka mot bilen. Vi gick en lite annorlunda väg tillbaka och hade en härlig lunch på en topp med bra utsikt. Vi hade en kafferast på en annan topp och jag smög mig på en känguru och fick några bra bilder. Men nu har jag sett så många kängurur att jag inte vill slösa mer film på dem. Vi nådde bilen vid fyra-tiden och körde tillbaka till Adelaide. Nöjda, matta men lyckliga!

Lämna en kommentar